Alla inlägg den 8 december 2010

Av Helena - 8 december 2010 23:10

Kakan:
6 1/2 dl mjöl
1 dl socker
225 g smör

Kolasmeten:
175 g smör
2 dl socker
3 dl grädde
2 msk sirap

Garneringen:
200 g ljus blockchoklad


Gör såhär:

Sätt ugnen på 175 grader.

Blanda alla ingredienserna till kakan och platta ut smuldegen i en långpanna med bakplåtspapper.

Grädda bottenkakan i 20 minuter.

Blanda ingredienserna till kolasåsen i en kastrull.

Låt koka på svag värme i nästan en timme eller tills såsen tjocknat till en kräm.

(jag stormkokar dock, precis som jag gör när jag gör knäck)

Bred såsen över den förgräddade kakan.
Smält chokladen i vattenbad på spisen. Bred den över kolasåsen när den stelnat något.

När också chokladen har stelnat så skär du kakan i lagom munsbitar.

Av Helena - 8 december 2010 23:08

Ingredienser:

200 g pepparkakor
50 g smör
30 g mandelmassa
2 msk glögg

Att rulla i:
100 g ljus blockchoklad
Finsmulade pepparkakor, körda i mixer eller med mixerstav
2 msk kakao


Gör såhär:

Smula sönder pepparkakorna och blanda med smöret, glöggen och mandelmassan till en jämn deg.

Rulla bollar av degen och ställ kallt.

Smält blockchokladen i ett vattenbad.

Rulla bollarna i den smälta chokladen och därefter i pepparkakasmulorna som blandas med kakaopulver och ställ svalt på ett smörpapper

Av Helena - 8 december 2010 23:01

Jag har börjat julbaka idag, än så länge har jag hunnit till glögg ochpepparkaksbollar samt hemmagjord twix (ska lägga upp recepten åt er:)), Imorgon blir det Saffranscupcakes med glöggfrosting och mintkyssar tror jag.


Mellan varven så pluggar och hostar jag, börjar vli sjukt less på hosta nu, hatar verkligen att ha hosta.



Av Helena - 8 december 2010 12:00
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Ovido - Quiz & Flashcards