Alla inlägg under december 2010

Av Helena - 31 december 2010 14:44

Jaha då var det här året slut. Och det är väl dags att begrunda det som har varit och fundera på vad som komma skall.


Året började intensivt, jag jobbade häcken av mig och var allmänt slutkörd pga jobbet mestadels. Den 2 juli jobbade jag min sista dag innan jag gick på tjänstledighet, och då fyllde också Max 30 år och vi firade honom den 3:e med mat och trevligt folk. I juli åkte vi också till Egypten för Max fick dykutbildning i födelsedagspresent av sina föräldrar.


I augusti började jag plugga och det var roligare än jag hade trott, jag lärde mig också att jag hade "lätt" för juridik och svårare för bokföring. Men plugget väckte mersmak så jag kommer fortsätta plugga nu i vår, dels kommer jag läsa så att jag får viss behörighet att jobba inom barnomsorgen och dels kommer jag att läsa för att göra högskoleprovet och kanske kanske om jag har tur kunna söka in till juristutbildning. Vi får väl se vad som händer.


Året har gått riktigt fort och helt plötsligt är vi inne på sista dagen det här året, det är 4 månader och 4 dagar tills jag fyller 30, nyss var jag ju kring 20 så jag förstår inte hur tiden gått så fort.


Jag vill passa på att önska er alla ett GOTT NYTT ÅR!!!


Utsikt från vår hotellbalkong i Egypten


Jag och Max när vi fortfarande var unga ;)     

Av Helena - 28 december 2010 11:32

Julen är över, och jag är supernöjd med mina fina julklappar. Vi hade ett lugnt firanade här hemma, det var jag, Max och hans pappa. Vi åt gott och satt och småpratade. Lugnt och avslappnat som en jul ska vara med andra ord :) . Och som sagt, jag måste ju ha varit underbart snäll som fick så fina julklappar av tomten i år :D.


Annar hänger förkylningen med, ont i halsen och snorig, men bättre. Det verkar göra udnerverk att sova, så det är ju bra.


Härom dagen var vi hundvakt åt en 7 månaders valp (på typ 25 kg), och våran lilla surgubbe placerar sig under soffan där han ligger och morrar åt valpen, även om vakpen befinner sig i hallen. Eller så jagar han ut valpen i hallen där han får befinna sig. Så Leo visade inte upp sin allra trevligaste sida just den dagen, men han sov gott på natten, det är tydligen jobbigt att "fostra" valpar och vara sur ;P


Snart är det nyår och det blir lika lugnt som julafton, vi håller på att diskutera lite vad vi ska äta och jag tror vi är klara med själva maten, men vad ska man ha för gott till efterrätt och förrätt?? men det brukar lösa sig på något sätt :).


Igår fick vi också intagningsbeskeden om att vi kommit in på de ämnen vi sökt båda två, skönt, en sak mindre att oroa sig för.


däremot försökte jag räkna ut mina betyg, alltså det där snittet, men hur jag än gör så stämmer inte mina ämnen med det som är idag, Varken ämnen, timmar stämmer plus att vi aldrig läste historia som idag är kärnämne (om jag fattat det rätt), vi läste dessutom för få poäng jämfört med vad ett slutbeyug är idag. Så det blev bara konstigt av allt :s.

Av Helena - 24 december 2010 13:30

God Jul pappa, var du än är


  

...

Av Helena - 21 december 2010 18:56
Det här inlägget är lösenordsskyddat.
Lösenord:  
Av Helena - 21 december 2010 14:59

Nu är det jullov, det enda som är kvar av skolan är att få veta betyg samt provresultatet i marknadsföring, men sedan är det helt klart.


Fick mvg i pedagogiskt ledarskap, och fick förfrågan om min lärare fick kopiera min uppsats och dela ut som exempel till kommande klasser då hon tyckte att min var så pedagogisk och bra. Och självklart får hon det, det är ju bara roligt för mig :).


Annars har hostan ocn ont i halsen kommit tillbaka    men det är väl bara att härda ur, nu är jag ju ledig (om man bortser från städning och fixning här hemma), så jag kan sova mycket och stressa mindre.



Av Helena - 20 december 2010 21:43

har det varit städning och få julfint som stått på schemat, så badrummet är nu skinande rent, tvätten sorterad men ingen tvättid förän på torsdag :(, köket är typ klart, vardagsrummet likaså. Köksbordet, bänken och hallen kvar + alla golv. Ska bli så skönt då allt är klart.


Min hals har börjat om att göra ont, känner inte att jag ställer upp på det här mer, är så sjukt less på att vara förkyld.


Imorgon har jag sista lektionen, den är på lidingö muséet, så efter lektionen ska jag in till centrum och köpa pärmar så man kan förbereda 2011 års räkningspärmar..



Av Helena - 19 december 2010 21:58

Du behöver:


100 g smör
2 dl grädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 tsk vaniljsocker
2 tsk pepparkakskryddor


Gör såhär:


Smält smöret i en tjockbottnad, vid kastrull.
2. Rör ned grädde, strösocker, sirap och vaniljsocker och låt koka utan lock cirka 15-30 minuter. Rör om då och då.
Gör ett kulprov för att veta när smeten är färdig.
När du är nöjd med konsistensen på kolan så rör du ned pepparkakskryddorna och sedan häller du över kolan i ischokladformar.

Låt de sedan stå och svalna.


OBS, tänk på att smeten är superhet så du inte bränner dig!

Av Helena - 19 december 2010 20:45

Idag blev det lite städning i maklig takt, med paus för hostan, sedan julbak, dels mintkyssar och dels julkola med pepparkaks smak som står och kallnar nu.


Förkylningen går åt rätt håll, nu är jag sjukt less på att vara förkyld.


Snön vräker ned, Leo tycker inte om att vara ute eftersom det är svårt att gå när snön når magen ;)

Ovido - Quiz & Flashcards